Vad är CrossFit

VAD ÄR CROSSFIT?


CrossFit är en träningsform som bygger på:


  • Ständigt varierad träning. Det gör vi för att bli så bra som möjligt på så mycket som möjligt. Vi kör olika pass nästan hela tiden vilket ger oss en väldigt allsidig träning och där vi får med både rörlighet, kondition, uthållighet, styrka, snabbhet, explosivitet, smidighet, koordination, precision och balans. Om man kör samma pass gör man det oftast för att mäta resultat.

 

  • Funktionella rörelser. Det innebär att vi använder rörelser som vi människor är skapta för att göra, t.ex. knäböja, springa, hoppa, kasta, dra, klättra och lyfta. Att lära sig korrekta tekniker på dessa rörelser gör att vi lättare håller oss skadefria och kan utnyttja vår fysiska kapacitet ännu bättre i vardagen och andra situationer.

 

  • Hög intensitet. Passen är många gånger korta och intensiva då vi får mycket gjort under kort tid, vilket i sin tur ger kroppen ett bra resultat. Vi är dock väldigt noga med att tekniken går i första hand, det kommer att göra oss starkare i längden.


När vi tränar CrossFit använder vi mestadels inslag från gymnastik, tyngdlyftning och olika former av konditionsträning. Utrustning som vi använder oss av kan vara t.ex. skivstänger, kettlebells, hantlar, klätterrep, hopprep, roddmaskiner, romerska ringar, räcken och andra enkla redskap.


Det vi strävar efter är att göra CrossFit Heby till en plats där alla känner sig välkomna. Vi vill att man ska vara  trevlig och respektera varandra vilket i sin tur leder till en gemenskap som kommer göra oss alla starkare, både fysiskt och mentalt. Vi gläds lika mycket åt andras framgångar som åt våra egna! 



VEM KAN TRÄNA CROSSFIT?


CrossFit passar alla! Varken kön eller ålder spelar någon roll. Oavsett vilken nivå du ligger på kan du träna CrossFit då vi hela tiden anpassar träningen efter dig.


Vill du veta ännu mer kan du titta på videoklippen nedan, klicka vidare på länken "CrossFit Journal"  som finns på hemsidan eller kontakta oss med dina funderingar.



FITNESS I VÄRLDSKLASS MED 100 ORD


"Ät kött och grönsaker, nötter och frön, en del frukt, lite stärkelse och inget socker. Håll intaget på en nivå som stödjer träningen men inte kroppsfett. Träna de huvudsakliga lyften: marklyft, frivändningar, knäböj, pressar, stöt och ryck. Lär dig gymnastikens grunder; pull-ups, dips, repklättring, armhävningar, sit-ups, pressar till handstående, piruetter, volter, split och olika positioner. Cykla, spring, simma och ro hårt och snabbt. Blanda dessa element fem till sex dagar i veckan i så många kombinationer och mönster som kreativiteten tillåter. Rutin är fienden. Håll träningspassen korta och intensiva. Lär dig och utöva nya sporter regelbundet."

"Let Me Tell You About CrossFit" - Av CrossFit HQ

"What is CrossFit" - Av Albany CrossFit och CrossFit Clifton Park

Courtesy of CrossFit Inc.